Bra sova i mörkt rum

För att vakna upp pigg och frisk varje dag, och även hålla sig smal, gäller det att sova i ett riktigt mörkt sovrum. Har man för ljust i sovrummet riskerar man att få en dålig sömn och även att gå upp i vikt.

388683-sleeping

Enligt en undersökning som man skriver om här, kan man bli fetare av att sova i ett för ljust rum. I undersökningen märkte man att kvinnor som sover i rum som är så pass ljusa att de kan se i dem, har ett något större midjemått än de kvinnor som sover i helt nedsläckta rum. Varför det ser ut på det här sättet tror man har att göra med att ljuset påverkar kroppens biologiska klocka. Det finns även ett samband mellan kroppens ljusintag och kroppens matsmältning.

Sover inte djupt

Att ha det mörkt i rummet när man sover kan alltså vara ett bra tips om man inte vill riskera att gå upp i vikt. Men det är inte bara vikten som kan påverkas av att man sover i ett för ljust rum. Är det för ljust i rummet är det svårare att få en god natts sömn. Detta beror på att hjärnan tror att det är dag när det är för ljust i rummet man ska sova i och då producerar inte kroppen det melatonin som vi behöver för att bli trötta och sova djupt, skriver Expressen.

Mörklägg hela sovrummet

För att få det tillräckligt mörkt i sovrummet så att man ska kunna sova djupt gäller det att verkligen släcka ner alla ljuskällor. Först och främst är en idé att införskaffa sig riktigt bra rullgardiner från exempelvis http://www.persiennkompaniet.se/portfolio_items/rullgardiner/. Sedan kan en bra grej vara att stänga av alla elektroniska apparater som ger ifrån sig ljus och kan man inte stänga av dem, är det faktiskt nödvändigt att täcka över dem på något sätt.

Scroll to top